Voorleesambassadeurs

Gerda Havertong, Ruben Nicolai en Merel Westrik werden op 19 maart geïnstalleerd als Voorleesambassadeur. Zij zullen zich in 2013 inzetten door op verschillende manieren en momenten het belang van voorlezen te benadrukken.

Commercials

Vanaf april start een publiekscampagne waarin de ambassadeurs elk op hun eigen manier laten zien dat voorlezen alles duidelijker, spannender en grappiger maakt. Heb je de commercials nog niet gezien? Bekijk de commercial Voorlezen maakt alles leuker met Merel Westrik en de commercial Voorlezen maakt alles mooier met Gerda Havertong. De commercials zijn gemaakt door Superheroes.

 

 

 

 

 

 

Evenementen

Gedurende het hele jaar zijn de Voorleesambassadeurs aanwezig bij evenementen die het voorlezen onder de aandacht brengen bij een groot publiek, zoals de finale van de 20e Nationale Voorleeswedstrijd, de prijsuitreiking voor het eerste BoekStart Babyboekje van het Jaar en de Week van de Alfabetisering.

Voorleesambassadeur Gerda Havertong. Foto: Jurgen Koopmanschap.

 

Voorleesambassadeur Merel Westrik.

Onderzoek

Onderzoek naar de stand van het voorlezen in Nederland wijst uit dat 51% van de Nederlanders voorleest. Vier op de tien niet-voorlezers geeft echter aan voorlezen wel leuk te vinden en driekwart van de niet-voorlezers is zich zelfs bewust van de voordelen van voorlezen. De ambassadeurs zetten zich in om deze niet-voorlezers dit jaar aan het voorlezen krijgen, zodat het totale percentage voorlezers aan het einde van dit jaar hoger is.

Uit de eerste conclusies van het onderzoek naar de stand van het voorlezen, dat in opdracht van Stichting Lezen Nederland en Stichting Lezen Vlaanderen en met steun van de Nederlandse Taalunie is uitgevoerd dooronderzoeksbureau Intomart Gfk, blijkt dat er voldoende potentieel is onder niet-voorlezers om wel te gaan voorlezen. Ook liggen er kansen om voorlezers aan te zetten kinderen al op jongere leeftijd te gaan voorlezen en om daar tot oudere leeftijd mee door te gaan. Aan het einde van het Jaar van het Voorlezen wordt de voorleespeiling herhaald, om te kijken in welke mate het jaar effect heeft gehad en de ambitie van de voorleesambassadeurs is vervuld.

Wil je meer weten over Ruben Nicolai, Gerda Havertong en Merel Westrik?
Bezoek hiervoor deze websites:
www.rubennicolai.nl
www.gerdahavertong.nl
http://www.omroepwnl.nl/programmas/presentator/merel-westrik

Foto’s: Jørgen Koopmanschap.