Vaders over Voorlezen: Martijn Koek

Martijn Koek van het Keizer Karel College in Amstelveen werd dit jaar verkozen tot beste leraar Nederlands van Nederland. Nog een paar weken en dan begint ook voor hem de zomervakantie. Wij luiden alvast de zomerstop in van Vaders over Voorlezen door Martijn te ondervragen over voorlezen, als dertiende in een reeks vaders.

Wat zijn zijn voorleeservaringen, thuis en voor de klas?

Koek met Frits Spits en minister Bussemaker-900 1. Lees je wel eens voor en zo ja aan wie? 

Ja. Tot een jaar geleden elke dag aan mijn beide kinderen (14 en 11), nu vooral in vakanties. Daarnaast lees ik vaak voor in de les. In de onderbouw elk jaar minimaal één boek, in de bovenbouw korte verhalen en gedichten.

2. Wat lees je het liefste voor en heb je speciale voorleesrituelen?

Het maakt mij niet veel uit. Stijl is belangrijk en personages met uiteenlopende karakters zijn leuk, omdat je ze dan ook een beetje kunt ‘spelen’. Verder heb ik geen speciale rituelen bij het voorlezen.

3. Lees jij anders voor dan je vrouw en wat zijn volgens jou de verschillen?

Wij houden allebei van voorlezen. Ik ben iets meer een toneelspeler, zij laat de tekst meer zelf spreken.

4. Ben je zelf vroeger voorgelezen en door wie?

de_fantastische_meneer_vos_isbn_9789026127427_1_1394592546

Heel vroeger door mijn moeder en mijn middelste zus. Maar het best herinner ik me het stiekem zelf lezen, onder de dekens.

5. Waarom zouden alle vader moeten voorlezen?

Het is een prachtige manier om samen met je kind een fantasiewereld te delen, het roept gesprekken op die je anders niet hebt, en het laat je ook (weer) merken hoe mooi taal kan zijn, hoe fijn het is om een goed geformuleerde zin in een mooi opgebouwd verhaal uit te spreken. En: het is denk ik de beste manier om je kind bij te brengen dat lezen fijn is.

6. Heb je een tip?

Kies om te beginnen een niet al te dik boek, dat bijvoorbeeld in een week uit te lezen is. Roald Dahls De fantastische meneer Vos kan niet stuk, en is geschikt voor beide geslachten en vele leeftijden.