Natalie van Gelder over Vaders Voor Lezen

Natalie van Gelder is orthopedagoog en is directeur van Baby Sensory in Nederland. Voor Amsterdam verzorgt zij alle BoekStart workshops in de bibliotheken. Zij is de tweede in een reeks professionals die door Vaders Voor Lezen gevraagd wordt naar ervaringen met voorlezen en de campagne Vaders Voor Lezen.

1)    Wie ben je en wat doe je?

NathalieIk ben Natalie van Gelder, orthopedagoog en moeder van 2 kinderen, die bijna 3 en 5 jaar zijn. Sinds 2013 ben ik directeur van Baby Sensory Nederland. Wij organiseren groepslessen voor ouders met baby’s (Baby Sensory) en dreumessen, peuters en kleuters (Toddler Sense).

Baby Sensory is een complete babycursus. Het is een ontwikkelingsprogramma uit Engeland, dat in 24 landen weredlwijd wordt toegepast. In Nederland in Amsterdam, Almere, Haarlem, Het Gooi en West-Brabant. In deze groepsles voor ouders en hun baby’s wordt gewerkt aan de zintuiglijke, cognitieve en motorische ontwikkeling van de baby’s. Ouders krijgen in de les allerlei informatie over de ontwikkelingsstadia die baby’s doormaken en hoe zij deze door middel van gebaren, spel, muziek, massage, voorlezen, rijmpjes en versjes, zang kunnen versterken.

Het Toddler Sense programma is ontwikkeld door de oprichter van Baby Sensory (Dr. Lin Day) om een veilige en plezierige omgeving te creëren waar dreumesen en peuters kunnen ontdekken en zich kunnen ontwikkelen door middel van spel. Elke les is samengesteld om de ontwikkeling van de motoriek, communicatie, leervaardigheden en sociale vaardigheden te stimuleren. Dit zal de basis vormen voor de verdere leerontwikkeling.  Tijdens Toddler Sense kunnen peuters zich uitleven, gymen, dansen, muziek maken en vooral veel plezier maken samen met hun ouders.

 2) Welke rol speelt voorlezen in jouw werk of leven?

Er gaat geen dag voorbij, dat ik mijn kinderen niet voorlees. Vast bedritueel is voor beide kinderen een eigen boekje voorlezen. Dit is een van mijn favoriete momenten van de dag. Samen in alle rust, lekker tegen elkaar aan een boekje lezen, plaatjes bekijken, vragen beantwoorden. Door het leeftijdsverschil van mijn kinderen (bijna 3 jaar) vind ik het belangrijk dat zij allebei een boekje kunnen kiezen dat bij hun ontwikkelingsniveau en belevingswereld aansluit. Al lezen ze allebei vaak ook mee met het verhaal van de ander. Dat voorlezen ontzettend belangrijk is voor de (taal)ontwikkeling van kinderen, ben ik mij als pedagoog zeer bewust.

Ook binnen Baby Sensory besteden wij hier veel aandacht aan. Ik vind het een gemiste kans wanneer ouders denken dat voorlezen pas zin heeft vanaf 2,5 jaar, hetgeen wij helaas nog verbazingwekkend vaak horen. Wij werken samen met BoekStart om ook via de bibliotheken meer ouders te bereiken om te informeren over het belang van voorlezen, liedjes, versjes, muziek, spelletjes, gebarentaal.

3) Waar hoop je dat Vaders Voor Lezen toe inspireert?

Bij Baby Sensory zien wij in de lessen al geregeld vader met hun baby (alleen, danwel met partner) komen. Wij juichen dit enorm toe. Alhoewel vaders in het begin soms wat onwennig tegenover het concept staan, krijgen wij hele leuke reacties van ze. Zo heeft Baby Sensory Almere laatst in samenwerking met BabyPapa een speciale les ‘alleen voor vaders’ georganiseerd. Dit was ontzettend leuk. Een veel gehoorde reactie was dat het zo goed was om even volledig op de baby gefocust te zijn: onverdeelde aandacht voor je kind, zonder afleiding van iPad, mobiel, televisie, etc. Dit wordt veel minder vaak door moeders genoemd. Een vader heeft een filmpje gemaakt naar aanleiding van de Vaders Special.

 4) Waarom zouden alle vaders moeten voorlezen?

Vooral omdat het zo ontzettend leuk is. Het creëert een gezellige momentje, een vast ritueel. En het blijkt uit onderzoek dat juist het (voor)leesgedrag van vaders een groter positief effect heeft op het latere leesgedrag van kinderen dan van moeders.

5) Heb je een tip voor vaders die willen voorlezen?

Vooral doen en gekke stemmetjes maken het alleen maar leuker!