Op vrijdag 12 september, tijdens de tiende Week van de Alfabetisering, heeft het Vaders Voor Lezen-bedrijvenelftal, met onder andere HEMA, Achmea, ABN AMRO en Groupon in de basis, de voorleesservice voor bedrijven en overheidsinstanties officieel afgetrapt! De Vaders Voor Lezen-voorleesservice is een campagne van de Leescoalitie en heeft als doel (groot)vaders via werkgevers te stimuleren om meer voor te lezen.
De officiële aftrap
Het evenement vond plaats bij BP Nederland, aanvoerder van het elftal, in aanwezigheid van CEO’s en directeuren. Ook Cogas en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, CBO, Espria, het UWV en SAB Catering maken deel uit van het Vaders Voor Lezen-bedrijvenelftal. CEO’s en directies van het elftal toonden, gehuld in voetbalshirt en onder kritisch oog van 35 kinderen, hun voorlees- en voetbalkunsten. Zij namen hiermee officieel de aftrap voor de voorleesservice en gaan als eersten vaders in hun organisatie stimuleren om meer voor te lezen.
Belang van voorlezen
Door deel te nemen aan de voorleesservice roepen organisaties vaders (en ook moeders, opa’s en oma’s) op om hun betrokkenheid bij de leesopvoeding en taalontwikkeling van kinderen te vergroten. Helaas verlaten nog steeds veel kinderen het basisonderwijs met een leesachterstand. Een belangrijke oorzaak hiervoor is het achterblijven van de actieve rol van ouders. Ruim een kwart van de ouders in Nederland leest helemaal niet voor. In gezinnen waar wel wordt voorgelezen, is de moeder in 65% en de vader in 8% van de gevallen degene die dit het vaakst doet. Kinderen die worden voorgelezen, presteren beter op school. Voorlezen bevordert de taalontwikkeling, het verwoorden van emoties en de fantasie.
Bekijk hier een filmpje van de aftrap!