Jaar van het voorlezen
 

Vaderdagtrofee voor Vaders Voor Lezen

Vaders Voor Lezen is zeer verheugd te vermelden dat de jury van de Vaderdagtrofee m/v tijdens het zevende Vaderschapssymposium de vaderdagtrofee 2015 heeft toegekend aan de campagne Vaders Voor Lezen. Gerlien van Dalen, voorzitter van de Leescoalitie, nam de trofee op het symposium in ontvangst.

Vaderdagtrofee 2015De jury over de campagne Vaders Voor Lezen:

Nog steeds heeft het (voor)lezen het imago een typische vrouwenbezigheid. Vaders lezen minder vaak voor dan moeders, praten minder vaak met hun kinderen over boeken, nemen hun kinderen minder vaak mee naar de boekhandel of bibliotheek, geven minder vaak boekentips, doen minder vaak een boek cadeau en lezen minder vaak zelf een boek in het bijzijn van hun kind. Ook op school en in de bibliotheek zijn leesopvoeders overwegend vrouwen. De campagne ‘Vaders Voor Lezen’ is erop gericht om juist mannen te motiveren met boeken bezig te zijn; specifiek voor te lezen; met het oog op de bewezen effecten van de voorlezende vaders op de (taal)ontwikkeling van het kind. Voorlezen is bij uitstek een activiteit die de band tussen kind en ouder kan versterken, omdat vader en kind tijdens het lezen dicht bij elkaar zijn, zowel fysiek als emotioneel.

De campagne mobiliseert veel BN-ers om zich uit te spreken voor het belang van voorlezen door vaders. Zij nemen daarbij zichzelf graag als voorbeeld. Het gebruik van BN-ers is strategisch, omdat men hiermee landelijk veel gezinnen bereikt.

Vader Kennis Centrum

De Vaderdagtrofee is een initiatief van het Vader Kennis Centrum en is dit jaar voor de zevende maal uitgereikt door Peter Tromp, voorzitter van de jury voor de Vaderdagtrofee, aan die persoon of organisatie die zich het afgelopen jaar het meest verdienstelijk maakte voor het verbinden van kinderen met hun vaders.