Jaar van het voorlezen
 

Bedrijvencampagne: lees voor en scoor

‘Het voorlezen thuis, helpt mijn dochter met haar taalontwikkeling op school.’
In september is de bedrijvencampagne van Vaders Voor Lezen gestart. Inmiddels zijn bedrijven als Hema, BP Nederland, Achmea en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangesloten en maken zij allen gebruik van de Vaders Voor Lezen Voorleesservice.

Dinsdag 3 maart kwam een aantal koplopers van de Vaders Voor Lezen Voorleesservice samen. Zij deelden de opgedane ervaringen en bespraken de successen van de Vaders Voor Lezen Tim aan de balVoorleesservice. Vaders Voor Lezen Voorleesservice inspireert vaders via hun werkgevers om thuis een voorleesvoorbeeld voor hun kinderen te zijn. Iedere maand maken de medewerkers gebruik van (digitaal) voorleesmateriaal en tips om thuis voor te lezen. Florus Gravestein, onderhoudstechnicus op de raffinaderij van BP: ‘Ik vond de campagne direct leuk en besloot mee te doen. Ik vind het fijn dat mijn werkgever het belang van taal en voorlezen onderstreept’. Gravestein geeft aan dat hij vaak boeken leent uit de boekenkast. ‘Door het meer voorlezen thuis, ben ik ervan overtuigd dat het mijn dochter helpt met haar taalontwikkeling op school.’ Bekijk hier een artikel in BP Magazine.

Vaders Voor Lezen heeft als doel gesteld om Nederlandse vaders en grootvaders meer te laten (voor)lezen. In gezinnen met belangstelling voor voorlezen, is de moeder in 65% en de vader in 8% van de gevallen degene die dit het vaakst doet.

Uit de studie van Frank Huysmans, hoogleraar Bibliotheekwetenschap aan Universiteit van Amsterdam bleek: ‘Vooral het vaderlijk leesvoorbeeld blijkt van belang. 7- tot 15-jarigen die hun vader met een boek zien, lezen zelf ook vaker boeken. Juist omdat vaders over het algemeen minder fervente lezers zijn, maakt het mogelijk meer indruk als ze dit wel doen.’

Met de Boekenweek in het verschiet, lezen de vaders bij de bedrijven deze maand voor uit het digitale verhaal “Tim aan de bal” geschreven door Vivian den Hollander waarin Tim wordt opgeroepen vaker een boek te pakken in plaats van de voetbal.

In maart besteedt Vaders Voor Lezen extra aandacht aan de Voorleesservice en stimuleert bedrijven zich ook aan te melden voor de Voorleesservice. Klik hier voor meer informatie.