Op zondag 8 december gaven H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden en haar vader Laurens Jan Brinkhorst het officiële startsein van de nieuwe campagne van de Leescoalitie. Onder het motto Vaders Voor Lezen wil de Leescoalitie de aandacht vestigen op het belang van (voor)lezen door (groot)vaders.
Mees Kees
Het startmoment van de nieuwe Leescoalitie-campagne vond plaats na de première van de jeugdfilm Mees Kees op kamp in CineMec, Ede. Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van Stichting CPNB, hield een toespraak en nodigde Prinses Laurentien en haar vader uit het campagnelogo te onthullen. Ook werd Mirjam Oldenhave, schrijfster van de Mees Kees-boeken, officieel beëdigd als ‘bondscoach’ van de campagne. Mees Kees op kamp draait vanaf 11 december in de bioscoop. Bekijk hier de trailer.
Voorlezende vaders
Uit onderzoek komt naar voren dat ouders de grootste invloed hebben op het leesplezier van hun kinderen. De helft van de ouders in Nederland leest helemaal niet voor. Van ouders met belangstelling voor voorlezen,
In gezinnen met belangstelling voor voorlezen, is de moeder in 65% en de vader in 8% van de gevallen degene die dit het vaakste doet. 17% van de ouders leest ongeveer even vaak voor. In 10% van de gezinnen worden kinderen het vaakst voorgelezen door een ander familielid (opa, oma, oom, tante) of iemand buiten de familie (oppasser, leraar).
Vaders lezen verhoudingsgewijs dus veelal het minst vaak voor. En dat terwijl een vaderlijk leesvoorbeeld het grootste effect heeft op het leesgedrag van kinderen. Daarom roept de Leescoalitie vaders en grootvaders op vaker (voor) te lezen.
De Leescoalitie
De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting CPNB, Stichting Lezen, het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken, de Vereniging Openbare Bibliotheken en Stichting Lezen & Schrijven. De Leescoalitie is in 2012 opgericht: de samenwerkende organisaties riepen 2013 uit tot Jaar van het Voorlezen. De nieuwe campagne Vaders Voor Lezen zal het gehele jaar 2014 duren.
Media-aandacht voor nieuwe campagne
De media besteedden zondag 8 december veel aandacht aan het startsein van de nieuwe Leescoalitie-campagne. Zo plaatsten de NOS en RTL Nieuws berichten op hun site, en maakten RTL Boulevard en Omroep Gelderland een mooi item.